Bli med på gratis webinar med Kunst i Skolen 13. oktober: Samtaler om samtidskunst

Samtaler om samtidskunst er et undervisningsopplegg som presenterer 23 ulike samtidskunstverk. I dette webinaret skal vi sammen se på noen av verkene, og snakke om hvordan du som lærer kan formidle samtidskunst til elevene.

Samtidskunsten opptrer på mange forskjellige måter, og kan være vanskelig å tolke hvis vi ikke kjenner bakgrunnen til verkene. Vi må se på samtidskunsten på dens egne premisser. Det betyr å være spørrende sammen med elevene og ikke forvente at vi forstår kunsten umiddelbart. Kanskje må vi rette mer av oppmerksomheten mot hva denne kunsten gjør med oss?

Dette vil vi undersøke, diskutere og reflektere over i webinaret. Den nye læreplanen i kunst og håndverk legger vekt på at elevene skal få erfaring med et spekter av norsk, samisk og internasjonal kunst, og at de skal få utforske samtidens visuelle kultur.

Undervisningsopplegget er laget av Kunst i Skolen i samarbeid med Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.

Hvis du ønsker å kikke på opplegget før webinaret, kan du laste ned et hefte her: https://kisdigital.no/samtaler-om-samtidskunst/

Tidspunkt: 13. oktober, fra kl.15-16.30

Målgruppe: Lærere og studenter i barnehage og skole

Møtelenke mottar du i egen epost et par dager før webinaret.

Illustrasjonsbilder fra høyre:

Veiledningsheftet Samtaler om samtidskunst er utviklet av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) og Kunst i skolen (KiS), 2021. Omslagsbilder: Ernesto Neto GaiaMotherTree, Fondation Beyeler, 2018. Foto: Mark Niedermann. © Ernesto Neto.

Noen utvalgte bilder fra heftet:

Ai Weiwei: Tyres, 2016. Variable mål, materialer er marmor og tapet, Astrup Fearnley Samlingen. Foto: med tillatelse fra Astrup Fearnley Samlingen.

Vanessa Baird: Lyset forsvinner – bare vi lukker øynene, 2012. Maleri utført i silikatmaling på fiberbersementplater, 6 x 10,5 m. © Vanessa Baird / KORO /BONO 2021. Foto: © Trond A. Isaksen.

Olafur Eliasson: The Weather Project, 2003. © Olafur Eliasson, Photo: © Tate, London 2003.

Pieter Hugo: Untitled, Agbogbloshie Market, Accra, Ghana, 2009. © Pieter Hugo. Courtesy of Stevenson, Cape Town and Johannesburg.

Irene Nordli: Don’t be a stranger, 2006. Glass og porselens mosaikk, høyde 400 cm.

© Irene Nordli / BONO 2021. Foto: © Katrine Nordli.