Bli med på Billedkunstens dag 13. mars 2024!

Kunst i Skolen bidrar i det nordiske samarbeidet “Billedkunstens dag”!

“I 2024 er det 10. gang, Billedkunstens Dag bliver fejret i Danmark. Siden 2015 har Billedkunstens Dag hvert år onsdag i uge 11 sat fokus på børn, unge og billedkunst, vist mangfoldigheden i billedkunstundervisning og givet indsigt i børns og unges visuelle udtryk og potentiale. Alle, der underviser i eller beskæftiger sig med billedkunst for børn og unge, inviteres til at fejre Billedkunstens Dag – og dét er der heldigvis flere og flere, der er med til år for år. Nu bliver festen endnu større! 2024 er nemlig også året, hvor vi kan fejre, at det er lykkedes os at få flere nordiske lande med på en fælles Billedkunstens Dag i Norden – foreløbig Færøerne, Grønland, Island og Norge!” - fra Inspirationskataloget til Billedkunstens Dag 2024.

Kunst i Skolens bidrag er "Ta i bruk den nære kunsten"

Hvilke kunstverk finnes på og rundt din barnehage, skole, kulturskole skole, barnehage eller skolefritidsordning og hvordan kan den “brukes” av elevene?

Vi ønsker dine elevers foto av den nære kunsten. Oppgaven er å la elevene gå på kunstvandring, ta bilder av kunsten med sitt blikk og sende inn til et digitalt galleri.

Oppgave til Billedkunstens Dag
Download PDF • 1.10MB

I anledning Billedkunsten dag 13. mars 2024, vil bildene kunne deles i en digital utstilling arrangert av Kunst i Skolen. Se eksempel og oppskrift på hvordan laste opp bilder

Se flere oppgaver her: Inspirasjonskatalog.pdf

Kunst i Skolen og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæring har utarbeidet undervisningsressursen “Ta i bruk den nære kunsten” som ønsker å inspirere til ulike måter å ta kunsten inn i undervisningen, gi barn og unge mulighet til å oppleve kunst, bli inspirert av det de ser og også dele tanker om kunsten og egne arbeider.