Kunst i Skolen

Kunst i Skolen er en ideell medlemsorganisasjon som i over 70 år har arbeidet for at visuell kunst skal få en sentral plass i lærings- og holdningsdannende arbeid i opplæringen.

Vi ønsker å gi barn og unge opplevelser som bidrar til å utvikle kunstforståelse, kreativitet, kritisk sans og følsomhet for visuelle uttrykk. Gjennom Kunst i Skolens vandreutstillinger får mange tusen barn og unge hvert år stifte bekjentskap med kjente kunstnere og original kunst der de er; i barnehagen, på skolen og på kulturskolen.

Kunst i Skolen produserer fysiske utstillinger, men også digitale utstillinger, presentasjoner med utgangspunkt i kunst, arkitektur og design og aktiviteter i det digitale kunstrommet https://kisdigital.no/

Kunst i Skolen driver Galleri Seilet på Grünerløkka, som er et formidlingsgalleri og et salgsgalleri. Her arrangerer vi utstillinger for, av og med barn og unge, for eksempel utstillinger med profesjonelle kunstnere eller avgangsutstillinger med elever. Vi arrangerer også lærerkurs, og bistår skoler i forbindelse med kunstinnkjøp.

Organisasjonen er landsdekkende og støttet av Kunnskapsdepartementet via paraplyorganisasjonen Samarbeidsforum for estetiske fag.

Kunst i Skolens vedtekter

Informasjon om Kunst i Skolens styrearbeid

Kunst i Skolens etiske retningslinjer

SEILET