Vi må samarbeide godt, vi gjør det for biene!

" Hvis biene forsvinner..." - en tverrfaglig utstilling der fotokunst møter naturfag.

Ivrige elever ved Kodal skole i Vestfold. Foto: Janne Lepperød

I høst har 730 elever på 21 skoler fått lære om pollinering, om hva som skjer ”hvis biene forsvinner...”, og om hva vi kan gjøre for å hjelpe pollinatorene våre. Vi har snakket om det første møtet med et insekt. Om pollenallergi, summende hager og insekts hotell.

Høyjord skole, Vestfold   Foto: Janne Lepperød

Gjennom Kunst i Skolens vandreutstilling "Hvis biene forsvinner..." har de fått se noen vakre fargerike fotografier av biologen og fotografen Carll Goodpasture som viser forskjellige typer insekter som pollinerer planter. Bildene er et utdrag av en stor utstilling som har blitt vist i blant annet Norge og USA under navnet «The Vanishing Pollinators» - pollinatorene (bestøverne) som forsvinner. Elvene fikk glede seg over detaljer de aldri hadde hatt muligheten til å oppdage ute i naturen.

Fotografi i bakgrunnen av Carll Goodpasture - insekts hotellet er plassert foran bildet. Foto: Janne Lepperød

Målet var å sette fokus på et aktuelt og alvorlig tema. I en stor del av verden er det kraftig nedgang i antall insekter som bestøver planter. Disse insektene er helt nødvendige for at de fleste av våre nytteplanter skal kunne gi oss frukt, bær og grønnsaker.

Ulike design på insekthotellene. Foto: Janne Lepperød

Det krever godt samarbeid for å løse oppgavene. Foto: Janne Lepperød

Det skal borres hull i stokkene slik at insektene kan flytte inn i de små rommene. Foto: Janne Lepperød

For tenk om biene og insektene forsvinner! Sammen snakket om hvordan vi alle kan engasjere oss. Fordi vi sammen kan forandre verden. Og så snekret og boret elevene flotte insekthotell!

Janne Lepperød er formidlingskonsulent for Kunst i Skolen

I løpet av skolebesøkene, møtte vi engasjerte, kunnskapsrike og nysgjerrige barn. Barn med et oppriktig ønske om å gjøre en forskjell. En av dem sa: Vi må samarbeide godt, vi gjør det for biene. For det handler om samarbeid. Om å skape en fremtid sammen.

Fotografiet er av Carll Goodpasture og foran er det plassert et insektshotell. Foto: Janne Lepperød

La deg bli inspirert. Vandreutstillingen: ”Hvis biene forsvinner...” kan du leie til din skole. Les mer her.

"Takk til alle engasjerte 3.klassinger i Sandefjord. Takk til alle lærerne som ivrig hjalp til og en stor takk til DKS Sandefjord "

Janne Lepperød formidlingskonsulent i Kunst i Skolen

"Ville bare gi en tilbakemelding på produksjonen "Hvis biene forsvinner". Lærerne på 3.trinn sa det var det beste de hadde vært med på. Hun var utrolig flink med barn og veldig flink på å rose de når de var ute og bygget biehotellet. Elevene og lærerne var storfornøyde og skrøt veldig av opplegget! "

Martine, lærer i Sandefjordskolen

I bladet FORM fogdidaktisk tidsskrift for kunst og desing 2/2018 kommer en mer utfyllende artikkel.