Bingfoss ungdomsskole vant Tidsspeil!

Mandag 23. februar fikk elevene i valgfaget Design og redesign ved Bingfoss ungdomsskole utdelt prisen som vinner av konkurransen Tidsspeil Konkurransen, som ble arrangert i forbindelse med grunnlovsjubileet, var i regi av Samarbeidsforum for Estetiske fag (der Kunst i Skolen er en av organisasjonene) og TV 2. Oppgaven gikk ut på å beskrive livet i Norge enten fra nåtidens perspektiv (2014) eller med blikk på fremtiden (2214). Elevgruppen fra Bingfoss vant kategorien fremtid. Prisen på 10 000 kr ble utdelt av Lennart Johannson fra Kunst og design i skolen. I tillegg fikk vinnergruppen to workshop: en utstilling fra Kunst i skolen ved navn «Perspektiv» og et kurs i Contouring (avansert ansiksmaling) fra TV 2. På markeringen spilte også Catharina Chen, førstekonsertmester ved Den norske Operas og balletts orkester. Juryens begrunnelse var følgende: "Juryen syntes bidraget til konkurransen var en veldig morsom installasjon og likte spesielt godt løsningen formet som en blokk med leiligheter. Bidraget viste god kreativitet da alle leilighetene hadde et individuelt preg og var innredet med roboter, ny kunst, heiser, teleportør, teknologiske blomster, flyvende bil med mer. Juryen trekker også frem bruken av dagligdagse ting brukt på en ny måte i fremtiden. Rett og slett en flott installasjon!" Kunst i Skolen gratulerer elevgruppen ved Bingfoss skole som vinner av konkurransen Tidsspeil.

Tidsspeil 2214 "slik bor vi…"

Moderne leilighet fra 2214 for to personer med solcellepanel. Roboter som tjenere. Glassbord med funksjoner og flatskjerm med touch-­‐funksjon.

Typisk kunst, musikkspiller og dekorasjon med avansert teknologi fra stuen i år 2214.

Stuen i 2214 har masse teknologiske duppeditter, kunstverk og eggerobot som bor der.

Leilighet med ”smart tv” på veggene. Heis, robot og bord som kan skifte bakgrunn på.