Informasjonsmøte med lærere fra Fyrstikkalleen skole, F21 og foredrag av Faktisk.no

Den 25. mai 2022 holdt Kunst i Skolen og Mediepedagogene et samkjørt informasjonsmøte for lærere ved Fyrstikkalleen videregående skole. Møtet varte fra kl. 1400-1600 og inneholdt foredrag av Sølve Kuraas Karlsen fra Faktisk.no, introduksjon av Mediepedagogene og Kunst i Skolen.

Sølve fra Faktisk.no snakket blant annet om falske nyheter, konspirasjoner og metoder som lærerne kan ta i bruk i opplæring og forståelsen av mediebildet. Sølve pekte på begrepet informasjonsforurensing, hvor det finnes både usann og skadelig informasjon, men at det vanskeligste er å gripe desinformasjon, som går på konteksten av informasjonen.

Daniel Johansen innledet hva Mediepedagogene driver med. Lærerne fikk se en film som ble produsert i forbindelse med Medielærerseminaret 2022. Lærerne fikk også anledning til å bla i den nyslupne boken Panikk eller Pedagogikk? som er blitt produsert i forbindelse med Mediepedagogenes 50års-jubileum.

Anne Elisabeth Sæter tok lærerne med til galleriet i Seilet, hvor lærerne fikk en presentasjon av nettsidene til Kunst i Skolen. De ble introdusert for ulike former for verksted som Galleri Seilet kan by på, og muligheten for å leie Kunst i Skolens kunstkofferter. Nye medlemmer får leie første koffert gratis, og utstillingene varierer i hvilke kunstnere som er presentert, ulike teknikker og tverrfaglige tema.

Anne Elisabeth Sæter introduserer Sølve Kuraas Karlsen fra Faktisk.no