'Kom til Lukas' i Hamborg barnehage

Vandreutstilling nr.107 Kom til Lukas har vært på besøk i Hamborg barnehage i Oslo.

Her er en tilbakemelding fra pedagogisk leder Dina F. Øvergaard:

Det er et enkelt opplegg som er lett å komme i gang med. Opplegget er overkommelig og lett å holde på med parallelt med andre ting. For oss ble det enklere fordi vi hadde nærmiljø og samfunn som tema parallelt. Opplegget engasjerte barna og de var interessert i å snakke om bildene.

Bildene var enkle og det var mye å snakke om på hvert bilde relatert til det som skjer i samfunnet

• Vi snakket om det første bildet. Hvem det var som kom? Hvor gammel var hun? Hvordan ser dere at det er en bestemor? Etc. Etterpå tegnet barna sine besteforeldre og seg selv.

• Vi brukte bildene til inspirasjon til hvordan vil du reise til Lukas sin fødselsdag. Barna tegnet hvordan de ville komme dit. De malte seg selv ridende på hest, kjørende med bil buss tog etc.

• Barna laget Lukas sin bursdag i plastelina.

Barna refererte til opplegget hjemme. Et av barna var oppriktig lei seg da bildene ble borte.

Dette var et morsomt og enkelt oppegg hvor det var lett å komme i gang. Vi prøver det gjerne igjen.

Ikke minst var bildene enkle og de pyntet opp og dekorerte veggene i barnehagen.

Stemningsrapport fra kreativt arbeid med utstillingen: