Ny vandreutstilling fra Kunst i Skolen

Øyvind Torseter mottok i 2014 Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris for sine illustrasjoner i boka Brune av Håkon Øvreås. Kunst I Skolen har gleden av å presentere en utstilling basert på fire originaltegninger fra hans bok, Koblinger.

Koblinger er helt uten tekst, og det er vi som må dikte historien til de tegningene som er plassert sammen. Tegningene og scenene er surrealistiske med en blanding av mennesker og dyreaktige vesener med menneskekropper. Det er ikke en virkelig verden som gjenskapes selv om vi kan kjenne igjen både interiør og handlinger.

Kunstneren sier at han først har laget alle tegningene, og så er de gruppert og ”koblet” sammen etterpå, derav navnet på boka – og utstillingen, Koblinger.

koffert koblinger.jpg