Lek med Pytagoras
KUNST MØTER MATEMATIKK
Vandreutstilling nr. 135/136
Innhold: 5 ulike grafiske verk av Ruth Roland i hver utstilling. 2 puslespill i tre med forskjellig vanskelighetsgrad, veiledningshefte med maler, 7 laminerte oppgaver og puslebrikker i mosegummi
Målgruppe: 4.- 10.trinn
Relevante fag: Kunst og håndverk, matematikk
Emballasje: Koffert med mål 83x54x31 cm, vekt ca. 30 kg
Utstillingslokale: Klasserom/ fellesrom
Bildene i utstillingen
Om utstillingen
I denne utstillingen møtes kunst og matematikk i en leken sammenheng. Lær Pytagoras læresetning gjennom å legge puslespill og løse praktiske oppgaver, og lag egne bilder inspirert av Ruth Rolands grafikk basert på brikkene i et Pytagoras-puslespill.
Det er lagt opp til et todelt arbeid, ett med fokus på de tre kunstverkene som utgjør selve utstillingen, og ett med forskjellige innfallsvinkler til den pytagoreiske læresetning.
​
Veiledningshefte
​
Utstilling 135
Utstilling 136
Forslag til oppgaver
​
Hva sier læreplanen LK 20?
​
Utstillingen er spesielt godt egnet for arbeid knyttet til fagene kunst og håndverk og matematikk. Læreplanen legger vekt på at elevene skal få utforske matematikk gjennom å bevege seg, leke, være kreative og undre seg.
Kunst og håndverk - kompetansemål
-
utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid
-
eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast
​
-
tegne form og dybde ved bruk av virkemidler som overlapping og forminskning
​
-
tegne form, flate og rom ved hjelp av virkemidler som kontraster, skygge, proporsjoner og perspektiv
-
utforske og reflektere over hvordan følelser og meninger vises i kunst, og bruke symbolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider
​
-
kjenne att og beskrive repeterande einingar i mønster og lage eigne mønster
-
utforske, teikne og beskrive geometriske figurar frå sitt eige nærmiljø og argumentere for måtar å sortere dei på etter eigenskapar
​
-
utforske, beskrive og samanlikne eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar ved å bruke vinklar, kantar og hjørne
-
bruke ikkje-standardiserte måleiningar for areal og volum i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining
-
utforske og beskrive strukturar og mønster i leik og spel
​
-
beskrive, forklare og presentere strukturar og utviklingar i geometriske mønster og i talmønster
-
utforske, beskrive og argumentere for samanhengar mellom sidelengdene i trekantar
-
utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar
-
utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar​
​
​
​​