
Lek med Pytagoras
KUNST MØTER MATEMATIKK
Vandreutstilling nr. 135/136
Innhold: 5 ulike grafiske verk av Ruth Roland i hver utstilling. 2 puslespill i tre med forskjellig vanskelighetsgrad, veiledningshefte med maler, 7 laminerte oppgaver og puslebrikker i mosegummi
Målgruppe: 4.- 10.trinn
Relevante fag: Kunst og håndverk, matematikk
Emballasje: Koffert med mål 83x54x31 cm, vekt ca. 30 kg
Utstillingslokale: Klasserom/ fellesrom
Bildene i utstillingen




Om utstillingen
I denne utstillingen møtes kunst og matematikk i en leken sammenheng. Lær Pytagoras læresetning gjennom å legge puslespill og løse praktiske oppgaver, og lag egne bilder inspirert av Ruth Rolands grafikk basert på brikkene i et Pytagoras-puslespill.
Det er lagt opp til et todelt arbeid, ett med fokus på de tre kunstverkene som utgjør selve utstillingen, og ett med forskjellige innfallsvinkler til den pytagoreiske læresetning.
Veiledningshefte
Utstilling 135
Utstilling 136
Forslag til oppgaver
Hva sier læreplanen LK 20?
Utstillingen er spesielt godt egnet for arbeid knyttet til fagene kunst og håndverk og matematikk. Læreplanen legger vekt på at elevene skal få utforske matematikk gjennom å bevege seg, leke, være kreative og undre seg.
Kunst og håndverk - kompetansemål
-
utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid
-
eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast
-
tegne form og dybde ved bruk av virkemidler som overlapping og forminskning
-
tegne form, flate og rom ved hjelp av virkemidler som kontraster, skygge, proporsjoner og perspektiv
-
utforske og reflektere over hvordan følelser og meninger vises i kunst, og bruke symbolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider
-
kjenne att og beskrive repeterande einingar i mønster og lage eigne mønster
-
utforske, teikne og beskrive geometriske figurar frå sitt eige nærmiljø og argumentere for måtar å sortere dei på etter eigenskapar
-
utforske, beskrive og samanlikne eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar ved å bruke vinklar, kantar og hjørne
-
bruke ikkje-standardiserte måleiningar for areal og volum i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining
-
utforske og beskrive strukturar og mønster i leik og spel
-
beskrive, forklare og presentere strukturar og utviklingar i geometriske mønster og i talmønster
-
utforske, beskrive og argumentere for samanhengar mellom sidelengdene i trekantar
-
utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar
-
utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar