MØTER MED H.C ANDERSEN
Vandreutstilling nr. 105B

2. april 2005 var det 200 år siden den danske dikteren og eventyrfortelleren Hans Christian Andersen ble født i Odense. I den forbindelse lagde Kunst i Skolen, i samarbeid med Galleri M i Danmark, en vandreutstilling med grafiske arbeider laget av noen av vår tids mest kjente kunstnere med inspirasjon fra H. C. Andersens eventyrverden. Utstillingen er delt i to; 105A og 105B. De representerte kunstnerne i 105B er Corneille, Per Kirkeby, Günter Grass, Aka Høegh og Arne Haugen Sørensen. Serien, som Galleri M begynte på i 1996, har fått navnet Andersen Annual Art.

Utstillingen er egnet for elever fra 1. klasse og opp til og med videregående skole. Utstillingen presenterer grafikk fra vår egen tid, men gir samtidig et innblikk i 1800-tallets Europa. Det gjør at den egner seg godt for tverrfaglig arbeid. Utstillingen er også et fint utgangspunkt for arbeid med de nordiske språkene og med eventyrsjangeren, og for samtaler om ulike kunstneriske uttrykk. To medfølgende faktaplakater tar for seg historiske begivenheter i Norge og Europa i årene mellom 1805 og 1875, og H. C. Andersens liv.

Målgruppe: 1. klasse – videregående skole.

BILDER FRA UTSTILLINGEN
Motlys

Aka Høegh

Den lille havfrue

Arne Haugen Sørensen

Historien om en mor

Corneille

Tommelise

FAKTA

Innhold: 5 bilder samt boken 'H. C. Andersens eventyr' og hefte med dansk versjon av eventyrene. To laminerte faktaplakater: 'H. C. Andersens tid' og 'Om H. C. Andersen', lærerveiledning

Størrelse: Største bilde 73 x 93 cm

Emballasje: Kasse med mål 85 x 69 x 22 cm, vekt ca. 40 kg

Utstillingslokale: Klasserom/ fellesrom
Formidling: Utstillingen turnerer uten formidler
Pris: kr 800,- pr. mnd, inkl. forsikring.