EIT ROM - EIT HUS
Vandreutstilling nr. 97

Eva Laila Hilsen tolker Jon Fosses roman 'Naustet'

Hus og rom har i mange år vært sentrale elementer i Eva Laila Hilsens (f. 1945) arbeider. Interessen for husets form, koblet med fascinasjonen for Jon Fosses forfatterskap førte til en serie bilder basert på hans lille roman 'Naustet' (Oslo: Det norske samlaget, 1989). Hilsens trykk er inspirert av stemningen og symbolene i Fosses tekst. De er laget i en blandingsteknikk der kunstneren både har benyttet litografi og tresnitt. Geometriske former og enkle figurer gir bildene et fortettet, stramt uttrykk. I utstillingen danner Hilsens bilder og Fosses tekst en enhet.

Med bildene og teksten følger en lærerveiledning som presenterer et prosjekt som ble gjennomført på Valler videregående skole i forbindelse med utstillingen. Der arbeidet elevene med egne illustrasjoner til romanen Naustet før de fikk se Eva Laila Hilsens bilder. Elevarbeidene ble utstilt sammen med utstillingen 'Eit rom - Eit hus'.

Målgruppe: Elever i ungdomsskolen, videregående skole, folkehøgskoler og biblioteker.

BILDER FRA UTSTILLINGEN

FAKTA

Innhold: 7 bilder, 7 laminerte ark med tekstutdrag fra romanen, 1 eksemplar av Jon Fosses Naustet (1989) og lærerveiledning

Størrelse: 59 cm x 80 cm

Emballasje: Kasse

Utstillingslokale: Klasserom/ fellesrom
Formidling: Utstillingen turnerer uten formidler
Pris: kr 800,- pr. mnd, inkl. forsikring.